Songwriting kempy: aneb jak napsat song pro Selenu Gomez
Jmenuju se Patricie Fuxová a od pobrukování si melodií u kytary jsem se úspěšně prokousala až k tomu, že kromě zpěvačky jsem také songwriterka.
Ne! Songwriter není písničkář, který zpívá svoje písničky a prezentuje jimi svůj světonázor, ale člověk, který disponuje schopností vystřihnout písničku v jakémkoliv žánru a ideálně za jakýchkoliv podmínek. Česká kotlinka je pro songwritery trochu specifické místo. Zadání umělců se totiž většinou točí okolo jednoho a téhož problému. Aby se interpret proslavil a label na něm vydělal co nejvíce peněz, musí se jeho song dostat do rádia, jehož poslechovost určuje české publikum, které chce to samé, co každý pátek u televize, anebo každý rok u voleb: tj. JISTOTU.
Taková JISTOTA spočívá v tom použít do písničky 4, maximálně 6 akordů, v refrénu nechat co nejjednodušší text se sdělením, kterému porozumí 13-ti letý teenager i padesátiletá babička, a příliš neurazit aranžemi. Ideální je tedy zůstat v oblasti popu, rocku a folku a nacpat do písničky kytary (když jsou elektrické tak hodně, u akustické stačí jedna). Text je nejlepší napsat o lásce, do toho prosadit pár metafor, které dávají větší či menší smysl, a potom přes lidi, které spočítáte na prstech končetin, prosazovat svou píseň do rádia.
Realita v zahraničí je o něco jiná. Právě to jsem měla možnost pochopit na songwriting kempu, kam jsem byla díky Ochrannému svazu autorském vyslaná. 21 songwriterů a producentů z celého světa se sešlo v Budapešti, aby spolu 3 dny strávili tvorbou písní pro mezinárodní interprety a labely.
Když jsem si poprvé otevřela brožurku, kde bylo i moje jméno s popiskem, trochu (spíš trochu hodně) se mi rozklepala kolena. Např. rumunský producent Coco je ostřílený producent, který je každoročně zván do LA, cestuje po evropských songwriting kempech a plní mezinárodní zakázky pro svého publishera. Angličanka Mila zase zpívala na Fifa World Cupu a pravidelně píše pro zpěváky z Eurovize. Belgičan Pascal se téměř dvacet let živí produkováním písniček pro belgický, skandinávský, ale i čínský trh a jeho písničky znějí podobně, jakoby vypadly z repertoáru Chainsmokers nebo Halsey. Ehm… co tady dělám, napadlo mě.
Počáteční nervozita ze mě ale rychle opadla. Tři dny jsme strávili v týmech po 3 až 4, v počtu vždy minimálně jeden producent a songwriter. Úkol byl jednoduchý. Během jednoho dne napsat a zprodukovat jednu až dvě písničky. První den jsme pracovali na téma planeta země, druhý den jsme tvořili konkrétní znělku pro maďarský seriál a třetí den byla tématem hravost. Každý večer jsme měli listening sessions, tzv. poslechy, kdy jsme svou práci prezentovali před ostatními.
Písničky na songwriting kempech se zásadně liší od těch, které tvoříme zde v Čechách. Čím? Všechno je dovoleno, pouze ne JISTOTA. Písnička, která zní jako by byla napsaná před čtyřmi lety? Song, co připomíná nějaký hit? Zvuky, co najdete v Abletonu nebo na Splicu? Zapomeňte. Každý producent má svoje know how, vlastnoručně vytvořené syntetizátory, samply nebo postupy, které ho odlišují od ostatních. Profesionalita je samozřejmostí, i když jste se účastnili saunové párty předešlý večer, ráno musíte fungovat na 120 %. Počítá se také proaktivita a týmové hráčství. „Tvoje písnička je vážně hezká, ale myslím, že bys měla trochu víc zahrnovat nápady jiných songwriterů,“ vytknul mi Radek, polský producent spolupracující převážně s mladými talenty na polském trhu.
Songwriting kempy jsou skvělá příležitost jak zažít tvorbu a přístup k muzice v mezinárodní perspektivě. Nasazení tamních hudebních profesionálů zůstává motivací i po návratu. Jakmile totiž jednou kemp zažijete, otevřou se vám dveře k mezinárodní spolupráci. I kdybyste se ji nakonec rozhodli nevyužít, zůstane vám zážitek na celý život.
„Nikdy nevíš, co se stane,“ říkal mi na letišti Coco. „Můj kamarád, se kterým jsem byl na kempu, napsal song, který si teď vybrala Selena Gomez.“ A tak nám nezbývá než čekat a doufat, že jednou bude naše jméno vepsané ve hvězdách. A když u toho bude člověk na sobě makat, rozhodně tím nic nezkazí.