Skladby ráda píšu sama, říká skladatelka Nela Dusová
Představujeme nově zastupované autorky a autory
Nela Dusová je skladatelka a jako spoluautorka se podílí na dvou projektech – 2in2out a nově připravovaném kvintetu mezinárodního charakteru. Spolupracuje s pianistkou Kristinou Barta, působí v jejích projektech Event Horizon a kvartetu spolu s Markem Urbánkem a Peterem Kormanem. Na podzim letošního roku se účastní projektu Euroradio Jazz Orchestra, který se uskuteční v německém Kolíně nad Rýnem. Vystudovala Konzervatoř Jaroslava Ježka a také filologii. V současné době dokončuje magisterské studium na Akademii múzických umění. Již několik let také vyučuje na dvou hudebních školách.
Jak dlouho působíš na hudební scéně a tvoříš?
Svoji první skladbu jsem napsala před více než pěti lety, ještě když jsem chodila na konzervatoř. S kapelou 2in2out společně tvoříme už pět let a s kytaristou Martinem Hrubcem, se kterým chystáme nový projekt, připravujeme nové skladby a děláme s tím spojenou práci zhruba půl roku.
Kdo nebo co tě přivedl/o k hudbě?
K hudbě jsem se dostala díky mým rodičům, povědomí o jazzu jsem získala od svého tatínka, který mě taky brával na jazzové koncerty. Hudbě jsem se ale věnovala především díky skvělým učitelům.
Kdo byl/je tvůj hudební a tvůrčí vzor?
Saxofonisté Sonny Rollins, Joe Henderson, Wayne Shorter, Melissa Aldana, Ben Wendel a mnozí další. Z českých hudebníků Rostislav Fraš, David Dorůžka a Kristina Barta. Důležitá je pro mě nejen hra, ale především osobnost. Věřím, že se zcela promítá do hry i tvorby.
Představ v pěti slovech svou tvorbu. V jakých žánrech se pohybuješ?
Jedná se o moderní jazz.
Jak ses o OSA dozvěděla?
V okruhu hudebníků, kde se pohybuji. Většina mých přátel produkuje autorskou hudbu.
Co bylo tvojí motivací přihlásit se do OSA a jaká jsou tvá očekávání? Případně kde vidíš nedostatky? Jaké služby by pro tebe byly lákavé?
Určitě nebudu mluvit pouze za sebe, když odpovím, že pokud hudebník skládá, je přirozené a normální, že si přeje, aby jeho hudba byla chráněna a zhodnocena. Taky mi přijde super, že OSA podporuje autory v jejich tvorbě a sám se na vzniku jejich hudby podílí.
Co pro tebe znamená duševní vlastnictví?
Duševní vlastnictví pociťuji ke všem svým skladbám. Jsem ráda, když se dotknou někoho dalšího a dokážou udělat radost nebo dojmout.
Jak vnímáš občas projevované negativní výpady vůči OSA? Ovlivňovalo to tvé rozhodování, zda se nechat zastupovat?
Moje rozhodnutí to neovlivnilo, ačkoli jsem se do OSA mohla přihlásit již dříve.
Tvoříš raději sama, nebo ve skupině? Jak probíhá proces tvorby a jaké nástroje ráda využíváš? Kolik času ti obvykle zabere napsání písničky?
Skladby ráda píšu sama. Většinou mi trvá měsíc, než jsem si jistá formou, harmonií. Pomůže mi, když skladbu zkoušíme v různých alternativách s kapelou. Nejdříve skládám melodii, potom basovou linku a nakonec harmonii. Nejčastěji mě melodie napadne, když jsem v pohybu, tak si ji musím rychle nahrát. Potom trávím hodně času u klavíru nebo saxofonu a skladbu dodělám, ale nejčastěji je to náhoda.
Kde bereš inspiraci?
Často píšu o osobním životě nebo o věcech, které mě trápí. Na jaře jsem napsala skladbu o válce. Seděla jsem u klavíru, zatímco na Václavském náměstí se stávkovalo. Připadala jsem si bezmocně a moc mi pomohlo se z toho smutku vypsat. Přála bych si, aby má hudba pomáhala lidem.
Má pro tebe ještě význam vydávat hudební nosiče?
Upřímně, nemá. Poslouchat hudbu doma nestíhám, většinou poslouchám na cestách, takže cédéčka doma nemám skoro žádná. Jsem minimalista a nedovedu si představit, že mám doma hory cédéček. Kapely se snažím podporovat prostřednictvím crowdfundingu nebo tím, že přijdu na jejich koncert. Až budeme s kapelou řešit album, určitě budu vážně přemýšlet nad tím, že ho nevydáme hmotně, pokud ano, tak ve formě gramofonové desky, ale ne CD.
Jak vnímáš platformy jako Spotify nebo YouTube? Jsou pro tebe zajímavou cestou, jak dostat hudbu k posluchačům?
Vím, že pro hudebníka jsou určitě zajímavou cestou, ale ne tou nejvýhodnější. Každopádně díky nim se posluchači třeba právě teď rozhodují, jestli přijdou na náš další koncert…
Změnila se z tvého pohledu role nahrávacích (gramofonových) společností s příchodem internetu a nových platforem?
Ze svého postu nedokážu popsat proměnu stavu, ale určitě ano. Věřím tomu, že kvůli množství nabízené hudby a urychlenému světu kolem je to řehole pro každého vydavatele. A určitě se o umělce nedovede postarat tak, jak to zvládl pár desítek let zpět.
Je pro tebe důležité získat smlouvu u prestižní nahrávací (gramofonové) společnosti?
Je mým snem vydat desku u takové společnosti.
Považuješ současné dělení výnosů z prodeje hudby mezi nahrávací (gramofonové) společnosti, kapely a autory hudby za spravedlivé?
Všechno se odvíjí od formy smlouvy, takže nedokážu zodpovědět otázku.