Adam Langer alias DAS ADY svou tvorbu popisuje jako rap drsný jako hladká mouka
Představujeme nově zastupované autorky a autory
Adam Langer je raper a herec, působí především v Komorní scéně Aréna v Ostravě, ale je vidět i na televizních obrazovkách. Jako raper se do povědomí dostal prostřednictvím The Mag W/Rap, kde se zařadil mezi nejúspěšnější finalisty díky kladným ohlasům hvězdné poroty. Tracky si skládá a píše sám.
Jak dlouho působíš na hudební scéně a tvoříš?
První song jsem vydal v osmnácti. Aktivně tedy tvořím hudbu již osm let.
Kdo nebo co tě přivedl/o k hudbě?
Máloco je pro mě důležitější než hudba. Pomáhá nám vyhrávat životní bitvy a nevzdávat boj s osudem, ale i relaxovat a naslouchat nejniternějším hlasům našeho svědomí. Když se s něčím takovým narodíte, je podle mě jen otázka času, než sami začnete tvořit.
Já začal tvořit v sedmnácti, kdy si mě v Olomouci do své zkušebny pozvali kluci z labelu THIS IS MY PRODUCT. Pár let jsem fungoval pod jejich křídly, abych se následně osamostatnil jako DAS ADY.
Patřím k lidem, kteří nedokážou mít hudbu jen jako kulisu. Zároveň jsem velmi náročný posluchač a málokterý song mě zaujme natolik, abych se k němu opravdu rád vracel.
Kdo byl/je tvůj hudební a tvůrčí vzor?
Kdybych měl jmenovat jen jeden, bude to Cro, německý raper, na jehož koncerty jezdím už deset let. Je stále lepší a lepší, posouvá se a inovuje, ale neztrácí kvalitu a má úžasný vztah s komunitou svých fanoušků.
Představ v pěti slovech svou tvorbu. V jakých žánrech se pohybuješ?
Rap drsný jako hladká mouka.
Můj domácí žánr je hip hop / rap, ale rád experimentuju a kombinuju žánry. Mám tracky, které jsou laděny do stylu jazzu, elektra, RnB atd. Občas vyměním klasický boombap za trap, jindy za tvrdý diktát v double timu. Rovněž v textech využívám hned několik jazyků. Mám sloky v češtině, angličtině, němčině i maďarštině.
Jak ses o OSA dozvěděl?
Od kamaráda z branže.
Co bylo tvojí motivací přihlásit se do OSA a jaká jsou tvá očekávání?
Ochránit svoji hudbu a profitovat z toho mála, co mi skutečně náleží.
Jak vnímáš občas projevované negativní výpady vůči OSA? Ovlivňovalo to tvé rozhodování, zda se nechat zastupovat?
Nevím o žádných negativních výpadech proti OSA.
Tvoříš raději sám, nebo ve skupině? Jak probíhá proces tvorby a jaké nástroje rád využíváš? Kolik času ti obvykle zabere napsání písničky?
Je pravda, že do svých textů nenechávám hrábnout nikoho. Jinak mám ale velké štěstí, že mě obklopuje tým talentovaných a pracovitých lidí. Od mého dvorního DJe přes grafika, který se stará o vizuál, po specialistku na reklamu a zacílení. Velmi pečlivě si rovněž vybírám lidi do týmu, se kterým točím svoje klipy.
Zkombinovat hudební tvorbu s herectvím je složité samo o sobě. Sám bych tohle všechno tedy určitě nestíhal a v oblastech, které necítím jako svou domácí parketu, rád přenechám volnost někomu, kdo je v daném oboru odborníkem.
Neumím říct, kolik času mi zabere napsání jednoho songu. Jsem toho názoru, že inspirace nemá úřední hodiny. Mnohdy nosím v hlavě text, který hodím na papír až tehdy, když najdu odpovídající hudbu. Jindy zase narazím na stopu, u které je mi jasné, že se nedá nic dělat, že do ní zkrátka musím napsat písničku. A pak jsou momenty, kdy je počáteční inspirace tak náhlá a silná, že se zavřu v pokoji a nevyjdu ven, dokud nová věc není připravena k nahrávání. V takových chvílích jde stranou úplně všechno, včetně stravování a spánku. Neodpočinu si, dokud si nebudu stoprocentně jistý výslednou kvalitou.
Kde bereš inspiraci?
Všude. Píšu o tom, jaký je život. Jsem profesionální herec a DAS ADY je postava, kterou vytvářím stejně jako jiné postavy na jevišti či před kamerou. ADY vychází z mých zkušeností, názorů a zážitků, ale používá při jejich interpretaci jinou optiku. DAS ADY je mnohem drsnější, otevřenější a přímočařejší než Adam. Buď černá, nebo bílá. Nic mezi. V textech mě baví jít cestou kontrastu a občas pálit do vlastních řad, hojně využívám nadsázku a humor. Přesto mám i songy, které jsou velmi osobní a slouží jako niterní zpověď. DAS ADY je postava, která mi umožňuje pokaždé přijít za někoho trochu jiného, říct něco nového. Hudbu píšu o tom, jaký jsem já a můj život, a o všech, kteří to mají aspoň trochu podobně.
Má pro tebe ještě význam vydávat hudební nosiče?
Od určité doby vydávám hudbu jen přes internetové platformy. Pokud bude ze strany fanoušků intenzivní poptávka, rád se k nosičům vrátím.
Jak vnímáš platformy jako Spotify nebo YouTube? Jsou pro tebe zajímavou cestou, jak dostat hudbu k posluchačům?
K oběma platformám mám mnoho výhrad. V současnosti však neexistuje lepší způsob, jak svou tvorbu efektivně zprostředkovat posluchačům. Tak to zkrátka je.
Je pro tebe důležité získat smlouvu u prestižní nahrávací (gramofonové) společnosti?
Důležité je pro mě dělat kvalitní muziku a dostat ji k co nejvíce posluchačům. Pokud se časem podobná příležitost naskytne, budou právě toto dva hlavní faktory, podle kterých se rozhodnu.
Považuješ současné dělení výnosů z prodeje hudby mezi nahrávací (gramofonové) společnosti,kapely a autory hudby za spravedlivé?
Nemám ambice hudbou vydělávat. Stěžejní pro mě je, aby ji lidé poslouchali. A aby byli fanoušci spokojeni s produktem, který jim dodávám.