Umění (dlouhodobé) spolupráce aneb co také dovede stimulovat songwriting camp mimo vznik nových písní
10. prosince 2024

Umění (dlouhodobé) spolupráce aneb co také dovede stimulovat songwriting camp mimo vznik nových písní

Songwriting camp CZ pod hlavičkou OSA se v Česku uskutečnil už posedmé. Za ty roky se z něj stala respektovaná akce, které se účastní jak přední autorky a autoři z Česka, tak i ze zahraničí. Letos to bylo celkem 34 autorů a v mezinárodně složených týmech vzniklo celkem 40 skladeb. Neuvěřitelných jeden a půl hodiny nové hudby! Songwriting camp se ale za léta působení stal důležitou platformou nejen pro vznik nových písní, ale především pro vznik nových uměleckých spojení a spoluprací. Nejcennější z nich jsou pak ty dlouhodobé.

Text: Jan Vávra, foto: YKIM Production

Na začátku vždycky stojí dobrý hudební či textový nápad, bez něj to nejde. Ale nároky na to, aby se píseň prosadila, se dnes neustále zvyšují. Nebo se spíš obměňují. Životnost jakkoli velkého hitu je nyní kratší než kdy dřív. Určitě to souvisí s tím, jakým způsobem hudbu posloucháme, i s tím, jak se na nás valí všemožné informace. Jsme v podstatě uprostřed nikdy nekončícího boje o pozornost, kdy hudební skladba je konkurencí jakémukoli videu na YouTube a hudební album soupeří třeba s dílem seriálu na streamovací platformě. Uprostřed této pomyslné bitvy vystupují do popředí vlastnosti a okolnosti, které jsou při tvorbě důležitější než kdy dřív. Umění spolupráce a umění dotahovat věci do konce. A právě songwriting camp jako platforma je může dovedně stimulovat.

„Od začátku jsme songwriting camp brali jako dlouhodobý projekt. Jednak podporuje vznik nových skladeb, ale především je to pro naše autory dlouhodobý vklad do nových mezinárodních spoluprací, aby se česká hudební tvorba opět stala úspěšným vývozním artiklem jako byl Antonín Dvořák, Jaromír Vejvoda nebo Karel Svoboda,“ říká k tomu Roman Strejček, předseda představenstva OSA.

Jeho slova dokazují i konkrétní příběhy jednotlivých umělců, kteří se campu zúčastnili. Například skupina MYDY si ze songwriting campu v roce 2023 odvezla píseň Red Flag Parade, která hned pár měsíců nato soutěžila v národním kole Eurovision Song Contest a zajistila jí nárůst nových fanoušků ze zahraničí. Nyní aktuálně vydává píseň Sinner, která sice nevznikla přímo na campu, ale následně ve stejném složení týmu. Pro další takové sessions už kapela cestovala do polské Varšavy. Právě tento „vedlejší efekt“, kdy si tým takzvaně sedne a chce tvořit dál, je možná tím nejlepším příkladem.

„Songwriting camp nám hned s první návštěvou ukázal, že opravdu nemusíme spoléhat jen na svoje vlastní hlavy, v čemž jsme dlouho žili. Zvláštnost našeho žánru nám navíc hledání nových producentů opravdu neusnadňovala. Nebo jsme si to aspoň mysleli. S dvojicí Leon Krzesniak z Polska a Maria Broberg ze Švédska jsme si na campu lidsky i hudebně rozuměli natolik, že spolu skládáme dodnes. Společně s nimi si pořádáme takové vlastní minicampy a zrovna tento měsíc nám vychází už třetí společný singl,“ popisuje dlouhodobou spolupráci zpěvačka MYDY Žofie Dařbujánová.

Kromě nových tváří songwriting camp každý rok přivítá i někoho, kdo už se campu účastnil. Na nich je pak nejlépe vidět, jak nabyté zkušenosti z předchozích let campu mohou nově zúročit. Jednou z takových „stálic“ je i zpěvák Albert Černý. Příběh úspěchu písně Friend of a Friend (songwriting camp 2018) je vcelku dobře známý. Časem ale mimo samotný vznik písně začal nacházet i jiná pozitiva, která camp nabízí. „Napsat písničku dovede v dnešní době hodně lidí, ale dotáhnout ji k úspěšnému vydání vyžaduje nadšení a houževnatost. Je to dlouhodobější proces. Nejvíc si vážím toho, když vztahy z campu přetrvají i dál. Pro úspěšné vydání skladby je nejlepší se po campu znovu potkat ve studiu a pověnovat se dané skladbě s odstupem. Často to znamená sednout na letadlo a zaletět do Paříže, Helsinek nebo do Varšavy,“ říká k tomu frontman skupiny Lake Malawi. A nezapomíná ani na to, v čem je objektivně velmi dobrý – dotahování písní od tvorby k vydání.

„Co se děje potom, co vznikne dobrá písnička na songwriting campu, by se dalo přirovnat k náročné cílové rovince. Z pohledu umělce nebo vydavatelství to často znamená další náklady spojené s nahráváním. U písničky Mermaid Surf Club jsme si do Prahy pozvali zpěvačku a spoluautorku Abi F Jones, která s námi později vystoupila na křtu desky v Roxy. Díky tomu se v Česku propojujeme se zahraniční scénou, což zase pozvedá kvalitu naší hudby,“ doplňuje Albert.

U mladých, ještě neokoukaných umělců a autorů to platí dvojnásob. Tomáši Červinkovi, vystupujícímu pod uměleckým jménem Tomas Robin, se díky českému songwriting campu podařilo navázat spojení s dalšími producenty a autory po Evropě. „Už jen samotný networking ze songwriting campu je vklad k nezaplacení. Zkušenost s českým campem mi otevřela dveře na další podobné akce a zahraniční cesty, které i s podporou grantů OSA aktivně využívám k tvorbě dalších songů, a přirozeně tak vznikají další propojení,“ dělí se o své zkušenosti Tomas Robin. Jen letos byl třeba na songwriting campu v Norsku nebo měl tvůrčí sessions s hudebníky v Irsku, Velké Británii či v Berlíně. Aktuálně hledá i zahraniční label a další možnosti pro rozvoj svojí kariéry. Kontakty z campů mu v tom vydatně pomáhají. Nejlepší vizitkou jsou samotné písně, které si razí cestu skrz další okruhy lidí okolo svých tvůrců, jako jsou manažeři, A&R nebo booking agenti. „Najednou jsou dveře otevřené i tam, kam by se člověk jinak složitě dostával. Funguje to vlastně jako všude jinde – když je něco dobré, lidé si to mezi sebou řeknou. A ta komunita v Evropě vlastně není zase tak velká, jak by se mohlo na první pohled zdát,“ dodává k tomu.