Proč autorům nestačí peníze z YouTube?
Pokud na své provozovně (obchod, restaurace, kadeřnictví, fitness a podobně) pouštíte hudbu z YouTube nebo Spotify, musíte hradit jejich autorům tzv. autorské odměny prostřednictvím OSA. Možná vás napadlo, proč tomu tak je, když autoři už dostávají peníze od těchto streamovacích služeb za počet přehrání.
Legislativní důvody, kvůli kterým musíte za veřejnou reprodukci hudby z YouTube nebo Spotify platit, už jsme rozebírali v jiném článku.
Kromě toho je ale nutné zdůraznit, že peníze z takto vybraných autorských odměn (veřejností mylně nazývaných „poplatky“) jsou pro mnohé autory klíčovým zdrojem příjmů.
Aby si autor svojí tvorbou vydělal 14 600 Kč měsíčně, což byla v roce 2020 minimální mzda v České republice, musela by jeho písnička na internetu každý měsíc získat 2 200 000 nových přehrání. Za rok celkem 26 400 000 přehrání.
Znamenalo by to, aby si denně tuto písničku přehrálo přes 72 tisíc lidí. Například Sting na taková čísla nedosáhl ani se svým celosvětovým hitem „Desert Rose“. Ten za 12 let nasbíral 264 milionů zhlédnutí, což dělá ročně 22 milionů.
Je tedy zřejmé, že YouTube nebo Spotify autory nemůže uživit.
Autoři si samozřejmě přivydělávají také jinak – píšou texty pro jiné kapely, prodávají svoje hudební nosiče, koncertují s vlastní skupinou a podobně. Zrovna koncertování je ale v poslední době vinou pandemické situace hodně limitované a spousta autorů tak přišla o zásadní zdroj příjmů.
Jakkoliv mohou autorské odměny za veřejnou reprodukci děl z YouTube nebo Spotify na první pohled působit zvláštně, jsou důležitým zdrojem příjmů autorů, jejichž hudební díla tak rádi posloucháte. Bez nich by mnozí nemohli ve své tvorbě pokračovat.