
Nepřipravte se o autorskou odměnu ze streamů - uvádějte autorské podíly při registraci skladeb
V dnešní době čím dál více narůstá počet autorských spoluprací na dílech, a to i napříč státy. Není například výjimkou, že u jedné skladby již nejsou autoři pouze dva (jeden hudby a druhý textu), ale klidně i tři a více, někdy dokonce každý z jiné země. Ve všech případech je však potřebné si ideálně už během samotného skládání nebo po jeho dokončení přesně vytyčit autorské podíly jednotlivých spolupracovníků.
Na základě těchto předem autory vytyčených a hlášených podílů se totiž vyplácejí autorské odměny. V OSA ale platí to, že pokud v ohlášce k dané skladbě autorské podíly uvedené nejsou, OSA automaticky dělí autorskou odměnu v poměru 50 : 50 – skladatel : textař. Zahraniční kolektivní správci mohou mít v tuto chvíli nastavený jiný podílový klíč čili jiné rozdělení podílů mezi skladatelem a textařem. Pokud si tedy autoři předem neurčí a do ohlášky přesně nezapíšou podíly, nastává problém, a to hlavně u streamovacích služeb.
Jako příklad za všechny si můžeme vzít Google a na něm skladbu, na níž se podílel jeden autor zastupovaný OSA a jeden zastupovaný zahraniční autorskou společností, přičemž při jejím ohlašování ani jeden z nich nevyplnil přesné autorské podíly. OSA by přitom měl Google poslat odměnu za streamy v poměru 50 : 50, zahraniční kolektivní správce ale v poměru například 60 : 40. Google tak najednou musí zaslat částku, jejíž jednotlivé podíly přesahují 100 %. A co v takovém případě tato streamovací platforma udělá? Nepošle nikomu nic. Ano, nenahlášení autorských podílů může v extrémním případě skončit i tím, že k autorům jejich autorská odměna nakonec vůbec nedoputuje, protože ji kvůli nepoměru zablokuje přímo streamovací platforma. V OSA tím vznikají konflikty se zahraniční dokumentací, které se musí řešit.
Aby k takové situaci nedocházelo, doporučujeme všem autorům, aby už při společné kreativní práci uvažovali nad tím, jak si autorské podíly nastaví, a následně je i přesně hlásili – a to nejen v případě spoluprací zahraničních, ale i těch domácích. Chápeme, že na tyto „administrativní“ nepříjemnosti nemá nikdo při momentálním procesu tvorby ani pomyšlení, je ale nutné si uvědomit, že jedině s upřesněnými autorskými poměry k vám můžou vaše autorské odměny dorazit v plném rozsahu a včas.
Abyste proto nebyli nemile překvapení, vytyčte si se spolupracovníky přesné poměry, které uvedete v ohlášce u každé jednotlivé skladby. Abyste proto nebyli nemile překvapení, sjednoťte dohodou podíly mezi autory hned po dokončení skladby a následně skladbu ohlaste s jasně stanovenými autorskými podíly u každé jednotlivé skladby.