Je super, když vám OSA přispěje na desku či klip
24. ledna 2019

Je super, když vám OSA přispěje na desku či klip

„Vůbec jsem nečekal, že je možné dostat od takové společnosti nějaké finanční prostředky na nahrávání,“ říká Thom Artway o OSA. O svůj první příspěvek v rámci projektu Partnerství ovšem nežádal jako cenami ověnčený autor, ale ještě jako začínající umělec. S touto vycházející hvězdou mezinárodní folkové scény jsme si popovídali nejen o Ochranném svazu autorském, ale i o hudebních vzorech či buskingu.

Začínal jste jako busker. Stoupnete si ještě někdy na ulici s kytarou v ruce?

Jo, já to mám rád. Většinou to spojím s cestováním. Začínal jsem hrát v Praze u Lennonovi zdi, ale nyní už na busking nemám tolik času. Ale jednou za čas je to dobrá mentální hygiena, taková skoro meditace. Člověk si stoupne na ulici, hraje si Dylana a svoje věci a od lidí nic neočekává. A když je k tomu ještě teplej večer, je to bomba. 

Jaké jsou vaše hudební vzory?

Velkej vzor je třeba Coldplay a lidsky asi Glen Hansard nebo Damien Rice. Měl jsem velké štěstí, že jsem si s Glenem Hansardem mohl při jeho českém koncertě zahrát. Jak na pódiu, tak v hospodě. To byl takový splněný sen.

Díky vítězství v soutěži Czech Fresh jste nahrával dvě písničky z nového alba ve studiu SONO, kde nahrával právě i Glen Hansard. Byl to pro vás rozdíl oproti nahrávání první desky?

Byl to rozdíl. My jsme vždycky nahrávali někde ve sklepě nebo v podzemí. Téměř vždy v profesionálním studiu, ale až V SONO studiu  jsme poprvé zažili, že má studio okna. Při točení bylo světlo. A když navíc člověk vidí na fotce Bowieho a se vším mu pomáhá Pavel Karlík, který spolupracoval na deskách Lucie, je to boží. Bylo to krásné natáčení.

Na klip písničky All I Know a na první album vám přispěla OSA. Bylo složité zažádat o příspěvek?

Já nemám rád formuláře. Teď to za mě podával naštěstí manažer, ale poprvé jsme s klukama z kapely hodně koumali, jestli je to správně. Nebyli jsme moc schopni odhadnout, kolik co bude stát. Když jsem byl mladší, byl jsem z toho vyjukaný. Teď bych se na to možná díval jinak. Tehdy jsem vůbec nečekal, že je možné dostat od takové společnosti nějaké finanční prostředky na nahrávání a zaskočilo mě to. Ale nakonec to vyšlo.

Máte pocit, že se OSA o autory stará?

Já mám možná štěstí, ale nikdy jsem neměl problém. Nikdy se mi nestalo, že by třeba něco neposlali. Jejich INFOSA systém je též přehledný.  A podpora od OSA na to, abych natočil desku nebo klip, je prostě super. Takže já myslím, že se stará. První, co si pamatuju, že podporovala OSA, byl v roce 2015 workshop, který dělal Jarda Raušer. Hráli jsme tehdy tři dny v klubu a francouzský producent nám říkal, co děláme špatně. To nám tehdy pomohlo hodně. Zrovna jsem přemýšlel nad tím, jak je důležité podporovat mladé umělce a motivovat je. A OSA to dělá, jen to bohužel není vidět. Což je škoda.

Thom Artway, vlastním jménem Tomáš Maček, je pětadvacetiletý mladý písničkář z Vlachovic na Valašsku. Začínal jako busker na pražské Kampě a s kytarou v ruce procestoval svět. První velký úspěch zaznamenal v roce 2015 s písní I Have No Inspiration, o rok později získal hned dvě ceny Akademie populární hudby Anděl za debutovou desku Hedgehog v kategorii Zpěvák roku a Objev roku. Je výhercem soutěže Czech Fresh, která ve spolupráci s prestižní agenturou United Talent Agency představuje českou hudbu na mezinárodní hudební scéně. Letos na podzim se tak Thom vydává na turné po Velké Británii, kde představí své čerstvě vydané album s názvem All I Know. Jeho hudba je jemná a procítěná kytarovka, ve které je slyšet něco ze zvuku Jamese Blakea či Glena Hansarda.