Je super, když vám OSA přispěje na desku či klip
„Vůbec jsem nečekal, že je možné dostat od takové společnosti nějaké finanční prostředky na nahrávání,“ říká Thom Artway o OSA. O svůj první příspěvek v rámci projektu Partnerství ovšem nežádal jako cenami ověnčený autor, ale ještě jako začínající umělec. S touto vycházející hvězdou mezinárodní folkové scény jsme si popovídali nejen o Ochranném svazu autorském, ale i o hudebních vzorech či buskingu.
Začínal jste jako busker. Stoupnete si ještě někdy na ulici s kytarou v ruce?
Jo, já to mám rád. Většinou to spojím s cestováním. Začínal jsem hrát v Praze u Lennonovi zdi, ale nyní už na busking nemám tolik času. Ale jednou za čas je to dobrá mentální hygiena, taková skoro meditace. Člověk si stoupne na ulici, hraje si Dylana a svoje věci a od lidí nic neočekává. A když je k tomu ještě teplej večer, je to bomba.
Jaké jsou vaše hudební vzory?
Velkej vzor je třeba Coldplay a lidsky asi Glen Hansard nebo Damien Rice. Měl jsem velké štěstí, že jsem si s Glenem Hansardem mohl při jeho českém koncertě zahrát. Jak na pódiu, tak v hospodě. To byl takový splněný sen.
Díky vítězství v soutěži Czech Fresh jste nahrával dvě písničky z nového alba ve studiu SONO, kde nahrával právě i Glen Hansard. Byl to pro vás rozdíl oproti nahrávání první desky?
Byl to rozdíl. My jsme vždycky nahrávali někde ve sklepě nebo v podzemí. Téměř vždy v profesionálním studiu, ale až V SONO studiu jsme poprvé zažili, že má studio okna. Při točení bylo světlo. A když navíc člověk vidí na fotce Bowieho a se vším mu pomáhá Pavel Karlík, který spolupracoval na deskách Lucie, je to boží. Bylo to krásné natáčení.
Na klip písničky All I Know a na první album vám přispěla OSA. Bylo složité zažádat o příspěvek?
Já nemám rád formuláře. Teď to za mě podával naštěstí manažer, ale poprvé jsme s klukama z kapely hodně koumali, jestli je to správně. Nebyli jsme moc schopni odhadnout, kolik co bude stát. Když jsem byl mladší, byl jsem z toho vyjukaný. Teď bych se na to možná díval jinak. Tehdy jsem vůbec nečekal, že je možné dostat od takové společnosti nějaké finanční prostředky na nahrávání a zaskočilo mě to. Ale nakonec to vyšlo.
Máte pocit, že se OSA o autory stará?
Já mám možná štěstí, ale nikdy jsem neměl problém. Nikdy se mi nestalo, že by třeba něco neposlali. Jejich INFOSA systém je též přehledný. A podpora od OSA na to, abych natočil desku nebo klip, je prostě super. Takže já myslím, že se stará. První, co si pamatuju, že podporovala OSA, byl v roce 2015 workshop, který dělal Jarda Raušer. Hráli jsme tehdy tři dny v klubu a francouzský producent nám říkal, co děláme špatně. To nám tehdy pomohlo hodně. Zrovna jsem přemýšlel nad tím, jak je důležité podporovat mladé umělce a motivovat je. A OSA to dělá, jen to bohužel není vidět. Což je škoda.
Thom Artway, vlastním jménem Tomáš Maček, je pětadvacetiletý mladý písničkář z Vlachovic na Valašsku. Začínal jako busker na pražské Kampě a s kytarou v ruce procestoval svět. První velký úspěch zaznamenal v roce 2015 s písní I Have No Inspiration, o rok později získal hned dvě ceny Akademie populární hudby Anděl za debutovou desku Hedgehog v kategorii Zpěvák roku a Objev roku. Je výhercem soutěže Czech Fresh, která ve spolupráci s prestižní agenturou United Talent Agency představuje českou hudbu na mezinárodní hudební scéně. Letos na podzim se tak Thom vydává na turné po Velké Británii, kde představí své čerstvě vydané album s názvem All I Know. Jeho hudba je jemná a procítěná kytarovka, ve které je slyšet něco ze zvuku Jamese Blakea či Glena Hansarda.