DESATERO POPLATKŮ Z NEJEN MOBILNÍCH TELEFONŮ
14. března 2025

DESATERO POPLATKŮ Z NEJEN MOBILNÍCH TELEFONŮ

  1. OSA žádný nový poplatek z mobilních telefonů nezavádí. Je definován v českém zákoně i právu EU již desítky let.

  2. Část trhu dovozců tzv. chytrých telefonů již dlouhou řadu let tento poplatek hradí (z mobilních operátorů T-Mobile, O2).

  3. Vodafone odmítal tento poplatek hradit, proto v roce 2019 došlo k podání žaloby. Až v prosinci loňského roku Nejvyšší soud potvrdil praxi OSA.

  4. Soud zdůraznil, že je nejen potřeba český zákon vykládat v souladu s právními předpisy EU a rozhodovací praxí Soudního dvora EU, ale je nutné vzít do úvahy i technologický vývoj mobilního telefonu, který je dnes malým kapesním počítačem s funkcí kopírování a ukládání kopií do jeho paměti.

  5. Pokud by návrh Pirátů prošel, došlo by ke snížení poplatku ze současných max. 90 Kč na max. 9 Kč. Poplatek v podobě náhradní odměny je zcela běžnou kompenzací autorům a umělcům nejen v EU, ale i v jiných částech světa. Pro srovnání, například v Portugalsku se platí 15 (v přepočtu 375 Kč), v Maďarsku až 14 € (v přepočtu 350 Kč). Sazba na západ od našich hranic se běžně pohybuje mezi 6–8 eury (v přepočtu 150–200 Kč), na Slovensku  3–4 eury (v přepočtu 75–100 Kč).graf-srovnani-nahradnich-odmen.png

  6. Schválení návrhu nepoškodí kolektivní správce, ale bezprecedentně poškodí českou kulturu a autorskou tvorbu ve prospěch bohatých nadnárodních korporací jako Apple, Samsung, Google, Xiaomi, Vodafone atd. Zákazník to v peněžence nepozná. Ceny stejných telefonů se mezi operátory často liší i o tisíce korun. Aktuálních 90 Kč tak nemá reálně na cenotvorbu vliv a pro bohaté korporace se jedná o zanedbatelnou částku. Pro českou kulturu a domácí autorskou tvorbu však tato částka znamená významnou finanční podporu, zejména v době trvalého poklesu prodejů nosičů a stále mizivých příjmů z digitálních platforem (Spotify, YouTube apod.), na kterých dominuje angloamerická produkce.

  7. Tyto poplatky – náhradní odměny jsou kompenzací autorům a umělcům za možnost svobodně a bez jejich souhlasu kopírovat jejich tvorbu a nahrávky pro soukromé účely. Nejedná se o žádný trest za pirátství nebo nelegální kopírování.

  8. Lidé běžně natáčí kapely na koncertě nebo taneční zábavě a následně svá videa sdílí na sociálních sítích a posíláním zpráv přátelům. Každá funkcionalita jako patenty, kvalita fotoaparátu nebo kapacita telefonu se různou měrou promítá do výsledné ceny výrobku bez ohledu na to, zda tu či onu funkcionalitu člověk v praxi využije. Jednou z široké palety funkcionalit chytrého telefonu je možnost nahrávat koncerty, kopírovat autorská díla nebo sdílet hudební či obrazové záznamy. Paušální aplikace náhradních odměn za tuto funkcionalitu je ve světě běžná a de facto jediná rozumná a legitimní forma.

  9. Piráti s touto iniciativou přicházejí v době, kdy umělá inteligence začíná generovat obsah, který bude vedle finančně silné angloamerické produkce do budoucna konkurovat české autorské tvorbě, zatímco zisky půjdou opět do kapes bohatých nadnárodních korporací, které své příjmy zdaní mimo Českou republiku. Přitom algoritmy umělé inteligence byly drze natrénovány tak, že byl bez vědomí a souhlasu autorů zcizen veškerý autorský a umělecký obsah, včetně české tvorby, dostupný na internetu do roku 2022, aniž by došlo k jakékoliv kompenzaci.

  10. Hudba generovaná umělou inteligencí se čím dál častěji objevuje na streamovacích službách jako Spotify a Deezer. Zatímco Deezer prohlásil, že takovou hudbu bude vyřazovat z nabídky doporučených skladeb, Spotify jde přesně opačnou cestou. Hudbu generovanou umělou inteligencí dokonce záměrně nabízí k poslechu jako doporučenou poté, co vám dohraje váš oblíbený playlist. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá. Jde opět o snahu co nejvíce ušetřit na umělcích a lidské originální tvorbě ve prospěch bohaté korporace.

DESATERO POPLATKŮ NEJEN Z MOBILNÍCH TELEFONŮ KE STAŽENÍ