8 skvělých českých textařů radí, co dělat, když dojde inspirace
Máte za sebou desítku písniček. Vaše povedenější kousky se chytají v domácích rádiích a na koncertu vás kromě úchvatné atmosféry fanoušci ocení i za neotřelé texty s hlubším významem. Co když ale dojdou nápady? Tlačíte na pilu, lifrujete jeden text za druhým – a výsledek za moc nestojí. Co s tím, jak se znovu nastartovat? Vždyť kombinace hudebních tónů a chytlavých vět vám vždycky tak fungovala!
Nezoufejte, náhlá ztráta inspirace nemusí být v důsledku zas až tak špatná. Možná vám právě menší krize pomůže zamyslet se, proč jste se do vymýšlení textů vlastně pustili, co vám hudba přináší – a co naopak bere.
A nemyslete si, nejste první, kdo se zrovna "zasekl". Proto pro vás máme malou radu. Schválně si přečtěte, jak bojují s tvůrčím blokem úspěšní čeští textaři a písničkáři a kde hledají inspiraci.
Jan Vávra, Jana Infeldová (spoluautoři hudby i textu ve skupině Jananas)
"Máme to štěstí, že píšeme texty ve dvou, a tak je většinou 'v bloku' jen jeden z autorské dvojice a druhý ho z něj vytahuje. V případě zablokování obou spoluautorů, saháme k metodě 'cokoliv teď'. To začneme vršit zjevné nesmysly, ve kterých se vždycky objeví nějaká zlatá hřivna. Anebo jeden napíše něco tak strašného, že to po něm druhý začne v hrůze opravovat. V případě bloku je totiž mnohem snadnější zachraňovat hrozný text než vymýšlet nový."
Richard Krajčo (textař, autor, herec a zpěvák)
"Asi tím, že nepíšu, dokud nemám tu ,první větu´. Nenutím se. A když přijde, chytnu ji za pačesy a už nepustím."
Žofie Dařbujánová (textařka a autorka hudby ve skupině Mydy Rabycad)
"Blok se mi naštěstí zatím – klepu na čelo – spíš vyhýbá, díky bohu! Ale když už to přeci jen vypadá na krizi, musím okamžitě ven! Je jedno, jestli mezi lidi, nebo do přírody, zkrátka někam, kde to proudí. Ono se mi to pak časem rozproudí i v hlavě."
Karel Šíp (moderátor a textař)
"Já to prostě musím u toho počítače vysedět. Poslouchám muziku tak dlouho, dokud to ve mně něco nevyvolá. Pak něco cinkne a můžu psát. Nefunguje to u mě tak, že bych se šel někam projít a najednou dostal skvělý nápad. Hodně lidí si myslí, že vždycky se píše text a až pak se k tomu skládá hudba. Je to přesně naopak. Například Karel Gott si vybere písničku, kterou chce zpívat, a teprve poté kontaktuje budoucí autory, nejprve hudby a poté textaře. Já jsem snad nikdy nedělal dřív text. Vždycky totiž musí odpovídat náladě muziky. Rozhodně neexistuje zadání předem, tedy o čem má konkrétní písnička být. Člověk se prostě musí trefit do muziky. Hotový text se pak někdy líbí, někdy ne. I proto nechodím sbírat inspiraci někam do lesa ani ji nečerpám během dovolené."
Klára Vytisková (autorka, zpěvačka a moderátorka)
"Mám dvě varianty. Vyrazit mezi lidi, nemyslet na to, že nějakej blok vůbec mám, a pak to většinou začne přicházet samo. Nebo se soustředit v klidu sama na sdělení, který chci textem předat. U mně většinou jde hudba ruku v ruce s textem a vím už, co tím chci říct. A tak sedím s Googlem a hledám vše, co se toho tématu týká, což mě vždycky k napsání textu inspiruje!"
Ivan Mládek (zpěvák, textař a bavič)
"Zcela upřímně, už delší dobu mě neinspiruje nic. Musím si všechno vyfantazírovat. Dřív u mě platilo, že jsem se s někým zapovídal, jel se někam podívat, a hned měl nový nápad. Teď si víc vymýšlím. To jste viděli i dříve v pořadu Čundrcountryshow. Máte snad pocit, že se ty všechny voloviny z našich pořadů někdy skutečně mohly stát? Šlo nám vždycky v první řadě zábavu, ne o zobrazování skutečnosti."
Michal Hrůza (autor, textař a zpěvák)
"Základní pravidlo mé potřeby napsat text je potřeba doplnit slovem emoci hudby, která se snaží reagovat na stav věcí kolem nás. No a právě ta potřeba okomentovat slovy dění kolem mě je doufám zárukou toho, že mají mé texty smysl a význam. To, že každého neosloví, je samozřejmě přirozené."